Toppform – Podden om Grafisk design & kommunikation
Toppform handlar inte om träning eller att komma i form. I alla fall inte fysiskt eller gällande kroppen! Toppform är en podd som handlar om grafisk design och kommunikation – något så ironiskt som ett ljudmedia där vi bara pratar om visuell kommunikation!
Var lyssnar du på podd?
Toppform finns precis som de flesta andra poddar där de flesta andra poddarna finns!
Dessutom finns vi även på Stitcher och SoundCloud. Hittar du oss ändå inte där du hoppades? Hör av dig till oss via formuläret och berätta var. Vi vill ju finnas överallt. Och till sist…
Följ Toppform på Instagram, här ser du bilder på sånt vi pratar om i podden.
Kom i form med din visuella kommunikation – med Toppform
Vi som har Toppform-podden heter Leif Stålhammar och Simon Sandgren. Vi undervisar i grafisk design & kommunikation på en utbildningen med samma namn. Alltså Grafisk design & kommunikation.
Genom Toppform hoppas vi på att kunna dela med oss lite av våra kunskaper och förhoppningsvis kommer du lära dig något nytt. Och kanske blir du så intresserad av att veta och lära dig mer så att du också vill komma till Jönköping och studera hos oss.

Hör av dig till oss
Toppform-avsnitt 2021
Lyssna på Apple Podcast eller Spotify.
55. Vad händer med Twitter?
Affären som få har missat. Är du ändå en av dem som missat det så berättar vi att Tesla-gundaren Elon Musk köper Twitter. Vi berättar allt om detta, och gissar lite om framtiden. Vad har Musk för avsikter och vad kommer hända med Twitter framöver?
Uppsnappat: Svenska Dagbladets nya visuella indentitet
54. Techjättar & sociala medier del 4 – Integritet
Storebror ser dej. Är George Orwells bok ”1984” på väg att bli verklighet? Vi hoppas inte. Men vi pratar om övervakning och problematiserar kring den personliga integriteten i sociala medier.
Uppsnappat: Neobrutalism
53. 3D och motion – Med Elias Klingén
Vi sitter ner och pratar med 3D- och motiondesignern Elias Klingén. Starten var på Grafisk design & kommunikation på Svf, men karriären satte fart när han gjorde manéret för Way out West och sedan dess har uppdragen fortsatt komma. Nu driver han tillsammans med kollegan Gustav Larsson Studio taktil i Stockholm.
Uppsnappat: Blobbar och abstrakt 3D
52. Techjättar & sociala medier del 3 – Beroende
Kan du vara utan sociala medier? Kan du sluta scrolla eller låta bli att trycka på notiserna i telefonen. Det här handlar om beroende av sociala medier och även hur man kan motverka tvångsmässigt beteende och ägna mindre tid till sociala medier.
Uppsnappat: Grustnogram
51. Skatteverketappen
Det är deklarationstider och vi har använt skatteverketappen. Vi passar på att snacka igenom den. Vad är bra, vad är mindre bra och vad saknar vi? Har du använt appen och vad tycker du i så fall? Lyssna om vi tycker lika!
Uppsnappat: Gravid man-emojin
50. Techjättar & sociala medier del 2 – Jättarnas jättighet
Storleken på de sociala medieplattformarna är både en förutsättning och ett problem. Men hur och varför? Det är vad det här avsnittet i serien handlar om.
Uppsnappat: Onkel Vanja
49. Appikondesign
En konstig avsnittstitel. Ett trippelsammansatt ord. Det är i alla fall vad avsnitt 49 handlar om. Att designa en bra appikon. Här får du 4 principer som kan hjälpa för att tänka rätt när det är dags för appikondesign.
Uppsnappat: Variabla typsnitt
48. Techjättar & sociala medier del 1 – Svf slutar annonsera
Det här är första delen i en serie om techjättar och sociala medier. Vi har vidrört ämnet många gånger men bara väldigt kort och ytligt. Nu snackar vi igenom det här ordentligt, och vi börjar med att prata om att Svf har slutat att annonsera på ett antal digitala plattformar.
Uppsnappat: Annonymous uppmanar till civil social hacking
47. Kommunikation i krigstid
Det går inte låta bli att prata om kriget i Ukraina. Vi utgår ifrån kommunikationen. Vad händer egentligen relaterat till kommunikationen i Ukraina och Ryssland just nu? Hur påverkas eller påverkas den inte?
Uppsnappat: Anonymous förklarar cyberkrig mot Ryssland
46. Hållbar design – Med Sven Gustavsson
Sven undervisar i Hållbar design på Grafisk form & kommunikationsutbildningen på Svf. I det här avsnittet är han även gäst hos oss. Vi pratar om vad begreppet Hållbar design innebär och vad man får lära sig på utbildningen i ämnet med samma namn.
Uppsnappat: Frölundas nya logotyp
45. Cookie-döden
Det handlar om kakor, eller cookies. 🍪 Google ska sluta stödja tredjepartscookies. Vad innebär det, och vem vinner på det? Det surrar vi lite runt i detta lite kortare avsnittet.
Uppsnappat: Spotifys dilemma fortsätter
44. Vi kollar på MSB.se
Hur är det egentligen på msb.se? Myndigheten för Samhällsskydd och beredskaps webbplats. Vi tar en titt och pratar om vad vi tycker. Att säga att det är en webbplatsanalys kanske är att ta i. Men nåt åt det hållet!
Uppsnappat: Instagram planerar för betallösning
43. Copy på kommunen i pandemitider – Med Gabriella Fäldt
Snack med en copywriter. Och det är med ingen mindre än Jönköping kommuns egen Gabriella Fäldt. Vi får höra hur det är att jobba som copy i allmänhet, men på en kommun i synnerhet. Gabi har dessutom erfarenhet från byråvärlden, vilket vi också vill höra om.
Uppsnappat: Spotify i blåsväder
42. Typografi del 6 – Kombinera typsnitt
Sista avsnittet i vår typografiserie. Om att kombinera typsnitt. Sånt man kan göra, bör göra och helts inte bör göra! Ska man föresten kombinera typsnitt alls!? Vi försöker reda ut lite kring detta i avslutet av denna följetång!
Uppsnappat: Framtida Apple-prylar
41. Trendspaning inför 2022
Vi ät tillbaka efter jul- och nyårsuppehållet. Starkare än nånsin, som vanligt. Vi blickar framåt och pratar om vad vi tror att vi kommer få se under 2022. Eller kanske snarare hur det kommer se ut.
Och så har vi en justering av de stående punkterna för detta och de kommande avsnitten.
Uppsnappat: Lite om Windings. Se artikeln.
40. Julspecial om juldesign
Det närmar sig jul, så varför inte prata om jul. Juldesign. Hur ser julen ut och varför då? Rött, grönt, och blått? Glitter, sprak, krusiduller och krimskrams. Varför gillar vi plötsligt sådant?
Fail: Krossade tomtar
Förklaring: Greenwashing
39. Typografi del 5 – Typografiska termer och hur ett typsnitt är uppbyggt
Nedgrävning i ett typsnitts beståndsdelar. Vad heter alla delar av ett tecken osv. Det behövs många olika (och kanske oklara) termer för att förklara ett typsnitt visuellt.
Fail: Julgrannar
Förklaring: ICC-profil
38. Facebooks namnbyte och Metaverse
Sena på bollen, ja. Men vi måste ju prata lite om Facebooks namnbyte till Meta. Och så det här med Metaverse. Om det här är en podd som åtminstone till viss del handlar om kommunikation så kan vi inte inte prata om detta!
Fail: Läpptjolimojs
Förklaring: NFC
37. Typografi del 4 – Spalter och kerning
Vi hann ju inte med det som vi tänkt i förra avsnittet i serien (35). Lyssnar du får du veta hur bred en spalt bör vara. Och så försöker vi reda ut typ allt gällande teckenavstånd – eller kerning som det heter lite snyggare!
Fail: iPad-juice
Förklaring: NFT
36. I huvudet på en designer – Med Jesper Ståhl
Vi får titta in i Jespers värld. Killen som skulle bli musiker men som blev en prisbelönt designer istället. Det här är ett intressant och inspirerande samtal med design som utgångspunkt, men som sträcker sej längre än bara till formgivning.
Fail: Trasig reparatör
Förklaring: Kurvatur
35. Typografi del 3 – Storlek, radhöjd & radlängd
Nu börjar vi bli lite mer specifika i vår serie om typsnitt och typografi. Vi hade tänkte hinna mer i det här avsnittet men vi får spara det till nästa. Det vi hinner prata om är i alla fall teckenstorlekar, hur de fungerar och så lite om radhöjd, radavstånd och radlängd.
Fail: Animal Cruelty Club
Förklaring: Clickbait
34. Toppform special – Vilka är vi egentligen? – Med Pernilla Arvidsson
Om du lyssnat på några av de tidigare avsnitten kanske du har börjat undra vad det är för några som pratar i den här podden. Det har vi bett journalisten Pernilla Arvidsson hjälpa er att få reda på i det här avsnittet.
Fail: Gradskiva & kompass
Förklaring: Explainer
33. Typografi del 2 – Typsnittsfamiljer
Del 2 i vår serie om typografi. Typsnitt är indelade i familjer. Vilka är de och vad är karaktäristiskt för dem var och en? Vad kommer de kommer ifrån osv. Dessutom, lite oviktigt (?) bladder om skrivmaskinen.
Fail: Noas ark
Förklaring: RGB
32. Coca-Cola – Real Magic
Coca-Cola’s nya varumärkesplattform, eller kampanj eller vad det är!? Lite oklart, men vi pratar i alla fall om Coca-Cola och den nya varianten av logotypen – ”the Hug” som vi sett. Mottagandet har varit blandat och kritiken kommer främst från gaming-världen. Varför? Och är den befogad?
Fail: Bläbär
Förklaring: Träfritt papper
31. Typografi del 1 – Bakgrund och historia
Det här är första delen av vi vet inte hur många det blir i serien om typografi! Idag är en djupdykning i typografins historia. Du får en god beskrivning av hur allt började och hur det blev som det blev. Vi pratar om kilskrift, stolta romare och Gutenberg. Faktiskt mer spännande än det låter!
Fail: Älgattack
Förklaring: Pixel
30. 3 myter i designvärlden
Vi tar fram yxan och har ihjäl några myter som finns i design- och kommunikationsvärlden. Eller, vi reder i alla fall ut 3 missuppfattningar som kan skapa förvirring om vad som gäller, är rätt eller fel.
Fail: Nakendräkten
Förklaring: Bestruket papper
29. Att vara kreativ på beställning
Hur hanterar man situationer där man behöver vara kreativ på beställning. Att leverera när det förväntas, trots total avsaknad av inspiration. Det är inte alltid så enkelt. Vi bjuder på tips utifrån våra erfarenheter.
Fail: Dina data
Förklaring: Front-end
28. Upplösningar
Nu reder vi ut det mesta kring det här med upplösningar. Vad gäller var? Och vad är ens upplösning? Vi hoppas kunna reda ut endel av den förvirring som eventuellt råder.
Fail: Wellnez
Förklaring: Pangram
27. Clas Ohlsons nya stil – med Kine Dreyer
Vi pratar med Clas Ohlsons varumärkeschef Kine Dreyer om den nya stilen. Logotypen är uppdaterad och vi är naturligtvis nyfikna på hur processen sett ut kring detta.
Fail: Die for success
Förklaring: Brand manager
26. Algoritmer
Överallt runtomkring oss har vi Algoritmer. På gott. Och på ont? Vad är egentligen en algoritm? Styr vi med algoritmer eller styrs vi av algoritmer? Ett intressant ämne som vi konstaterar att vi behöver komma tillbaka till igen längre fram.
Fail: Dicks Pics
Förklaring: CSS
25. Konkurens och jämförelser på en designutbildning – med Linnéa och Amanda
Är det möjligt att inte jämföra sigsjälv eller det man skapar på en designutbildning med andra och andras? Och om inte, hur hanterar man det? Om detta pratar vi med gästerna Linnéa Wallberg och Amanda Andersson som läser andra året på Grafisk design & kommunikation här på Svf.
Fail: Löst huvud
Förklaring: Punktstorlek
24. Så ska du leverera en logotyp
Detta efterfrågade och efterlängtade ämne! Äntligen tar vi upp och pratar om hur man ska tänka. Så ska du leverera en logotyp när det är dags att leverera en logotyp. Färger, varianter, storlekar och filformat. Hur gör man rätt!?
Fail: Sushikvinnan
Förklaring: Manér
23. Design vs. konst
Design och konst. Vad är likheter och skillnader? Vad är design och konst? Kan man dra en tydlig gräns mellan vad som är vad och var går den i så fall? Ett aningen filosofiskt samtal om just detta. Båda fyller syften, men vilka?
Fail: Universaltvål
Förklaring: Rankingfaktor
22. Sommarprat 2021
I vårt sommarprat pratar vi om vad vi ska göra i sommar, hur man kan hålla kreativiteten igång under semestern och lite tips på kul projekt att hitta på under sommaren.
Fail: Apple terms and conditions
Förklaring: Pro bono
21. Kreativitet
Vad menar vi när vi pratar om kreativitet? Vad betyder ordet? Det pratar vi om i det här avsnittet.
Är verkligen alla människor kreativa? Och vad är motsatsen till kreativitet?
Fail: Köp dig fri!
Förklaring: Bit och byte
20. Så kommer det vara om 10 år – 2031
Är du nyfiken på grafisk design och kommunikation i framtiden så är det här avsnittet för dig. Här berättar vi precis hur det kommer bli. Åtminstone så funderar vi högt kring det. Våra tankar kretsar främst kring papper, AR och 3D-grafik.
Fail: Röd blå buss
Förklaring: Kägel
19. Varumärkesanalys: Espresso House
Vi analyserar Espresso House´s varumärke. Eller, vi pratar i alla fall om den visuella identiteten och lite särskilt om logotypen. Vi gillar den, och tycker att typsnittet är lite speciellt i all sin vanlighet!
Fail: Rädda barnen
Förklaring: Favicon
18. Djupdykning i fyrkanten
Varför är fyrkanten så framgångsrik? Hur blev det så egentligen? Detta avsnittet handlar om den geometriska formen fyrkant, eller fyrhörning.
Fail: Viktoria är singel
Förklaring: Kerning
17. Stilrent
Stilrent… enkelt, avskalat, ljust och allmänt skandinaviskt, eller? Vad är stilrent och vad menar vi när vi säger det? Har det förändrats eller kommer det förändras? I det här avsnittet resonerar vi kring detta.
Fail: Pizza för Viktväktare
Förklaring: SEM
16. Filformat för bilder del 2 – Vektorbilder
Vi fortsätter botanisera bland filformaten, och den här gången i format för vektorer. När passar vektorformat och varför blir filvikten så liten jämfört med pixelbilder?
Fail: 1000 lappar
Förklaring: Pantone
15. Filformat för bilder, del 1 – Pixelbilder
Allt du nånsin velat veta om filformat för bilder! Nä, men här reder vi åtminstone ut vilka de vanliga filformaten för pixelbilder är. När du ska välja vilket filformat och varför. Gif, png eller jpg? Vad är skillnaderna egentligen?
Fail: Kassa barn
Förklaring: Viewport
14. Att studera design & kommunikation
I det här avsnittet gästas vi av David och Tilda som studerar Grafisk design & kommunikation på Svf. De berättar hur det är, vad som är så bra med Gdk. Funderar du på att studera något liknande är det här avsnittet särskilt mycket för dig!
Fail: Flygelskylten
Förklaring: Ligatur
13. Saker som är gula
Ett gult avsnitt! Vi pratar om vad gult betyder och vilket signalvärde det kan ha. Det verkar inte finnas så många gula varumärken, mer än ett av världens mest kända…
Fail: Flyttande honung
Förklaring: Utfall
12. Swish
Nästan alla svenskar har en smartphone och nästan alla med en smartphone använder Swish. Därför pratar vi lite om just den appen i det här avsnittet. Ett UX-ytskrap kan man säga.
Fail: Kryssningsannonsen
Förklaring: Box-model
11. Rörlig grafik med gäst Carlos Ravstam
Inom design och kommunikation har det rörliga blivit mer och mer viktigt de senaste åren. Ögonen dras ofta till sånt som rör sig, men hur sticker man ut i “bruset” av allt rörligt material som vi har runt omkring oss? Och vad ska man tänka på när man gör motion graphics, eller rörlig grafik som vi säger på svenska.
Fail: Bjäre chips
Förklaring: FPS
10. Visuell kommunikation i trafiken
Vi pratar om grafik i trafik – hur ser den visuella kommunikationen egentligen ut när vi är ute och cyklar eller åker bil. Har vi bäst skyltar i Sverige? Och ser det lite annorlunda ut i Halland? Vilka olika djur finns det varningsskyltar för, och borde signalerna på trafikljus göras tydligare med symboler för färgblinda?
Fail: Mitt kön
Förklaring: Landningssida
09. Så gör du en bra ansökan till en designutbildning
Hur gör man en bra ansökan till en designutbildning? Vad ska man tänka på, och vad bör man undvika? I detta avsnittet pratar vi om att ansöka till en designutbildning!
Fail: Rök fritt
Förklaring: CMYK
08. Omstart – Harder, better, faster, stronger
Vi är tillbaka efter 3 års vila! Vilka är vi och vad har hänt sen sist? Ett lite kortare comeback-avsnitt. Harder Better Faster Stronger!